تاثیر متفورمین بر درمان تنبلی تخمدان

در سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان (PCOS)، تخمک گذاری وجود ندارد و فولیکول های ریز و متعددی تخمدان را فرا گرفته است، که این مسأله منجر به پریود نامنظم، اختلال در هورمون های زنانه، افزایش هورمون مردانه ای به نام آندروژن و همچنین اضافه وزن می شود. از طرفی یکی دیگر از عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک، وجود مقاومت به انسولین است که باعث افزایش سطح انسولین در خون می شود. انسولین بالای خون، ترشح هورمون LH را افزایش می دهد و افزایش چند برابری این هورمون نسبت به هورمون FSH (هورمون محرک رشد فولیکول) می تواند موجب اختلالات تخمک گذاری و افزایش تولید هورمون های مردانه شود و در نتیجه به اختلالات هورمونی بیشتر دامن بزند.


قرص متفورمین دارویی حساس به انسولین است و به طور معمول برای درمان دیابت تجویز می‌شود اما از آنجا که با متعادل شدن سطح انسولین، هورمون‌ها نیز تنظیم می‌شوند، گاهی این دارو برای زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند و در واقع برای درمان تنبلی تخمدان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بهبود وضعیت هورمونی به خصوص هورمون آندروژن (هورمون مردانه)، به قاعدگی و تخمک‌گذاری منظم‌تر و کاهش وزن نیز کمک می کند.

محققان معتقدند قرص متفورمین داروی خط اول برای درمان تنبلی تخمدان محسوب شده و بهترین قرص برای تنبلی تخمدان است، اما استفاده از قرص متفورمین باید همراه با تغییر در سبک زندگی باشد تا این دارو بتواند در افرادی که دچار اضافه وزن (که یکی از عوامل مهم ایجاد تنبلی تخمدان است) هستند، باعث کاهش وزن شود. برطرف شدن اضافه وزن یکی از عوامل تاثیرگذار در روند درمان تنبلی تخمدان است.

بجز کاهش وزن متفورمین اثرات متعدد دیگری نیز بر تنبلی تخمدان دارد که شامل ایجاد تخمک گذاری های تقریبا منظم، کاهش سطح آندروژن، کاهش خطر سقط جنین و کاهش خطر دیابت نوع دو، درمان دیابت بارداری و به طور کلی، درمان دیابت می‌باشد. همچنین در افراد مبتلا به تخمدان پلي كيستيك (PCO) كه بدلیل عدم تخمك گذاري، مشکل ناباروری دارند یا به داروهای محرک تخمک گذاری پاسخ نمی دهند، درمان توأم قرص متفورمين و داروهای محرک تخمک گذاری بسيار مؤثرتر مي باشد. همچنین قرص متفورمین به تحریک تخمدان در لقاح آزمایشگاهی یا ای وی اف (IVF) نیز کمک می‌کند.


[ بازدید : 16 ]

[ شنبه 5 تير 1400 ] 16:33 ] [ نگاهی تازه به زندگی ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]