نگاهی به پشت فرش دستباف و ماشینی

یکی از بهترین روش ها برای بیان تفاوت بین فرش های دستباف و ماشینی، نگاه به پشت فرش است. در فرش های دستباف، بافت و گره ها کمی بازتر بوده و دقیقا یکپارچه نیستند. از طرف دیگر، فرش ماشینی بسیار یکپارچه بوده و حتی دقیق تر هستند. وقتی از عقب به فرش نگاه می کنیم، هرچه جزئیات بیشتری در طراحی باشد، مشخص می کند که کیفیت فرش بهتر است.

برای دیدن مقاله کامل فرش دستباف هنرکده محمدی اینجا کلیک کنید.

فرش دستباف، فرش نیمه دستباف و فرش ماشینی: تفاوت در چیست؟ - هنر نساجی, نساجی ایران, فرش, راهنمای خرید, بافندگی

پشت فرش دستباف. توجه: حاشیه، بخشی از زمینه فرش است.

فرش دستباف، فرش نیمه دستباف و فرش ماشینی: تفاوت در چیست؟ - هنر نساجی, نساجی ایران, فرش, راهنمای خرید, بافندگی

پشت فرش ماشینی، توجه: حاشیه، دوخت می شود.

نگاهی به حاشیه های فرش دستباف و ماشینی

روش دیگر برای تعیین اینکه فرش دستباف یا ماشینی است، نگاه به حاشیه های آن است. همانطور که در تصویر بالا می توان دید، حاشیه فرش ماشینی، دوخته شده است و در هنگام پرداخت نهایی، به هم متصل شده است.

حاشیه فرش دستباف، امتدادی از زمینه فرش است که در تصویر ذیل آن را مشاهده می کنید.


فرش دستباف، فرش نیمه دستباف و فرش ماشینی: تفاوت در چیست؟ - هنر نساجی, نساجی ایران, فرش, راهنمای خرید, بافندگی

زمینه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود.

تفاوت در ظاهر

در حالی که تفاوت های متعددی بین سه نوع فرش در مورد ظاهر آنها وجود دارد، اما همه آنها دارای پتانسیل ترکیب بهتری در زمینه طراحی منزل هستند. به عنوان مثال، مجموعه Magnolia Home از سه فن برای تشکیل این کالکشن استفاده می کند. بیشتر تفاوت ها در ظاهر، قابل توجه بوده و فقط برای فردی اهمیت دارند که به عنوان جمع کننده فرش فعالیت دارد. برای زیباتر کردن منزل، هر سه مورد، عملکردهای خوبی دارند.


ظاهر دستباف

فرش  های دستباف به مراتب ظاهر طبیعی تر و عالی تری نسبت به سایر قایچه ها دارند. این فرش ها، نقص های ناچیزی دارند، به همین دلیل نمی توانیم به شما بگوییم که آنها کاملا از کجا ناشی شده اند. این نقص ها شامل تغییرات ناچیز طراحی یا اندازه متفاوت گره بر روی حاشیه پارچه هستند.


ظاهر نیمه دستباف

در بسیاری از موارد، فرش های نیمه دستباف، تمایز بخصوصی نسبت به فرش های دستباف دارند و این تفاوت زمانی قابل مشاهده است که از جلو به فرش ها نگاه کنیم، هر چند که در این حالت نیز نقض های زیادی در آنها دیده نمی شود. همانطور که در بالا اشاره شد، غالبا پشت فرش و حاشیه آن را برای درک این تفاوت ها بررسی می کنند.


ظاهر فرش های ماشینی

چون این فرش ها با ماشین های درجه بندی شده و برنامه ریزی شده ساخته می شوند، لذا هر فرش ماشینی، کاملا یکپارچه است. شما هیچ زاویه زبر، نقص در طراحی یا کوک زنی نامتوازنی را مشاهده نمی کنید. در حالیکه این ویژگی ها به فرش زیبایی کاملی می دهند، اما این بدین معناست که فرش های ماشینی، زیبایی را هیچ وقت تکرار نکرده و برجستگی هایی را که فرش های دستباف دارند، ارائه نمی دهند.

می توانید با بررسی پشت فرش، نوع ماشین را تشخیص دهید. سیستم شبکه ای بر روی طراحی آن دیده می شود و دارای حاشیه ای است که به صورت دوخته شده یا چسبیده به آن متصل می گردد.


تفاوت در بافت

بافت بیشتر از نوع ماده ناشی می شود و ارتباط چندانی با روش بافندگی استفاده شده ندارد. علیرغم این واقعیت، تغییرات برجسته ای را شما می توانید در تکنیک های مختلف مشاهده نمایید. بخصوص فرش های دستباف و نیمه دستباف، هر دو ضخیم تر بوده و زبرتر به نظر می رسند. اگر شما جلو و پشت فرش را لمس کنید، هر دو نوع باید مقاومت بالاتری نسبت به تراکم داشته باشند.

برعکس، فرش های ماشینی، بخصوص زمانی که از مواد مصنوعی استفاده می کنند، نرم تر هستند. وقتی فرش ماشینی را لمس می کنید، الیاف براحتی متراکم می شوند.


تفاوت در دوام

در این مورد براحتی می توایند سه نوع فرش متفاوت را از همدیگر تمایز دهید. علیرغم ماده مورد استفاده، تمایز روشنی در چگونگی استفاده از این فرش ها، بخصوص در نواحی پر ترافیک دیده می شود. بخاطر داشته باشید که مقدار زمانی که از فرش استفاده می کنید بستگی به چگونگی مراقبت از آن دارد.

وقتی سعی دارید تا دوام فرش را بررسی کنید، با تراکم گره این کار را آغاز کنید. تراکم گره به چگونگی تعداد گره ها در هر اینچ مربع اشاره دارد. این تعداد می تواند خیلی متفاوت باشد، اما در کل در هر اینچ مربع باید بین ۹۰ تا ۱۰۰ گره وجود داشته باشد که بسته به ماده مورد نظر این مقدار متفاوت است. شمارش این گره ها، کار سختی است و قبل از خرید باید این اطلاعات را بدست آورید.


[ بازدید : 52 ]

[ يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 ] 18:30 ] [ نگاهی تازه به زندگی ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]